Paperback, 144 blz. € 12,50

Bestel ook de midprice editie
via onze webshop

Ook verkrijgbaar als eboek
ISBN 978 90 5936 632 9 | € 9,95
- EBOEK KOPEN

'Het is maar een dun boekje, met veel wit op de pagina’s. Je kunt het in een paar uur uitlezen – maar dat is niet het einde van het verhaal. Iedereen die aan ”Uit de tijd vallen” van David Grossman begint, en werkelijk de moeite neemt om alle woorden tot zich te laten doordringen, zal de behoefte voelen om het verhaal nóg eens te lezen, misschien wel drie of vier keer. Zeker bij een schrijver van het kaliber van Grossman krijgt het verhaal door dit onderwerp en deze achtergrond een dwingende urgentie, een kwetsbaarheid en een authenticiteit die zeldzaam is in hedendaagse literatuur. Waar menige roman een spelletje met zijn lezers speelt, waar waarheid er niet langer toe doet en waar een vermoeide ironie dikwijls de boventoon voert, is het een verademing om een zo oprecht en diepgravend boek te lezen. Al is de prijs die de schrijver betalen moet al te hoog.' - Reformatorisch Dagblad

Uit de tijd vallen houdt het midden tussen poëzie, proza en een theatertekst. David Grossman deed het. Schrijven over iets wat je niet in woorden wilt uitdrukken. Grossman legt de vinger op de zere plek: de manier waarop wij over pijn en rouw praten, staat mijlenver af van de ervaring ervan. Uit de tijd vallen begeeft zich tussen stilte en spreken, tussen verder leven en dat niet kunnen. Haarfijn weet Grossman rouw uit te tekenen in woorden. Zijn personages hoeven niet langer te zwijgen.’ – de Volksrant ****

‘Grossman heeft de diepste kern van de rouw om een kind op onsentimentele en hartverscheurende manier blootgelegd. Wat onmogelijk lijkt, is hem gelukt.’ – Ha’aretz

‘Zes jaar geleden verloor David Grossman zijn zoon. Nu geeft hij gestalte aan zijn rouw met een aangrijpend boek in een bijzondere vorm. Grossman heeft woorden gevonden voor de dood. Volstrekt onsentimenteel maakt deze bij uitstek literaire vorm de tranen los.’ – De Standaard *****

'Grossmans beheersing stelt hem in staat om de verschillende gezichten van de rouw haarfijn uit te tekenen.' – NRC Handelsblad ****

Fragment van interview in NRC Handelsblad

Interview in Tubantia

'Een roman die diep onder je huid kruipt. Grossman heeft een vorm gevonden om de leegte te beschrijven. Poëtisch, schrijnend, maar tegen het einde ook troostend.' - Noordhollands Dagblad ****

'Na vijf jaar rouw ligt hier nu een tweede tekst die onmiddellijk met het verlies van zijn kind heeft te maken — waarin hij dat verlies (tegelijk met de onmogelijkheid om te rouwen) evoceert, vertaalt, bewerkt, verwerkt en aan zijn lezers te overdenken geeft.' - de Leeswolf

'Een prachtig, wijs boek, droevig en troostrijk tegelijk. “De poëzie is van mijn rouw de taal”, zoals Grossman zelf zegt.' - Cobra.be *****

'Indrukwekkend.' - Wim Brands in VPRO Boeken

'Het klaaglied beneemt je bij tijd en wijle de adem. Wat Grossman in Uit de tijd vallen heel mooi laat zien, is de gelaagdheid in het rouwproces. Een boek dat schuurt, intiem ook, maar nergens krijg je als lezer het gevoel een voyeur te zijn. Ruben Verhasselt verzorgde de mooie vertaling.' - Levend Joods Geloof

'Niks ingetogen, gewoon hartbrekend.' - De Groene Amsterdammer

'Woorden vinden voor het onzegbare is dan misschien een overwinning op de machteloosheid en het pas op de plaats maken, maar het kan ook voelen als een vorm van verraad. Wie de woorden vindt, maakt het verlies van een dierbare dode deelbaar en loopt het risico het daarmee te banaliseren. Zo niet David Grossman. Hij schreef meer dan een verhaal. Uit de tijd vallen wekt de indruk dat het er eigenlijk altijd al was en er ook altijd zal zijn.' - Hanta.nl

''Uit de tijd vallen' is een persoonlijke, intieme zoektocht van een schrijver naar woorden voor het onbeschrijfelijke en een stille dankbetuiging aan allen die hun steun willen betuigen, er geen woorden voor hebben, maar wel klaarstaan.' - DeLezerRegeert.Blogspot.nl

'Het is de combinatie van creativiteit en het vermogen om andermans leed te verwoorden, die Uit de tijd vallen tot zo’n waardevol boek maakt. Vertaler Ruben Verhasselt heeft dit hybride literaire werk in krachtige, afgeronde volzinnen omgezet die je – zowel door ritme als woordkeuze – de pijn van de personages van dichtbij doen voelen.' - Literair Nederland

'David Grossman heeft zich van zijn dapperste kant laten zien door dit boek te schrijven. Niet alleen omwille van de thematiek – het moet hem erg moeilijk gevallen zijn om over de dood van zijn zoon te schrijven -, maar ook omwille van de vorm die hij gekozen heeft. Grossman heeft geopteerd om af te wijken van de romanvorm en een verhaal in stemmen te schrijven. Dit geeft je als lezer eerst een wat onwennig gevoel, maar blijkt later één van de grote rijkdommen van dit boek te zijn. Een ander pluspunt van dit boek is Grossmans prachtige schrijfstijl. Hij schrijft met veel emotie en heeft een aantal zinnen op schitterende wijze verwoord. Soms lijken zijn zinnen wel wat hermetisch en moet je ze enkele keren lezen voor je ze daadwerkelijk begrijpt. Eens dat het geval is, kan je echter enkel met bewondering verder te lezen. Een boek om te lezen en te herlezen dus.' - CuttingeEdge.be ****

'Het is een volstrekt uniek boek geworden qua vorm, en dat maakt het lastig erover te schrijven. Het gevoel dat hij oproept is ongetwijfeld heel herkenbaar voor iedereen die een kind verloren heeft. Al heeft hij het, zo zegt hij, in eerste instantie voor zichzelf geschreven.' - NCRV Gids ****

'Een van de grote verdiensten van literatuur is dat het troost kan bieden op momenten die te groot zijn voor ons.' - DeLezersvriend.wordpress.com

Discussievragen op Leesclub.be