Vertaald door: Ruben Verhasselt
Paperback, 240 blz. € 19,95
ISBN: 978 90 5936 571 1

Ook verkrijgbaar als eboek
ISBN 978 90 5936 572 8 | € 14,95
- EBOEK KOPEN

'In een sublieme roman komen wel twintig uitstekende moppen voor. Maar achter de humor schuilen dubbelhartige verhoudingen. De beklemming die heerst in de zaal wordt door Grossman subliem opgeroepen, waarbij hij handig gebruik maakt van het ongemak van de verteller. Maar Grossman, voor wie ze de Nobelprijs-champagne zo langzamerhand koud mogen zetten, stelt wel meer aan de orde. Gaandeweg de 'voorstelling' wordt duidelijk welk trauma er achter Grinsteins humor schuilgaat. Als Grossman met deze bijtende en indrukwekkende roman één ding laat zien, dan is het hoe je van een boek talloze keren in de lach kunt schieten zonder er één moment vrolijk van te worden.' - NRC Handelsblad *****

‘Onder alle spot en zelfspot waarop Grinsteins publiek en Grossmans lezers in Komt een paard de kroeg binnen worden getrakteerd, verbergen zich twee thema's: het bevrijdende van het bekijken van dingen vanuit een ander perspectief en de dood die bezworen moet worden. Grossman kan door te schrijven ruwheid, domheid en dood niet overwinnen. Maar hij heeft ons wel weer een schitterende roman geschonken, hilarisch en ontroerend.’ - de Volkskrant *****

'De ontsnapping als fysieke reactie op verdriet en trauma’s is misschien wel het meest betekenisvolle motief in Grossmans werk. Zoals Rembrandt het licht schilderde, zoals Glenn Gould de piano liet ademen; zo is Grossman de meester van de ontsnapping, die met ieder boek zijn hoogst persoonlijke, herkenbare handtekening zet. In Komt een paard de kroeg binnen liggen de dood en de extatische bulderlach dicht bij elkaar, als in een danse macabre. En toch is de toon licht en schemert het licht van de troost overal door de flitsende zinnen heen. Grossman is en blijft een optimist, die zelfs in de rokende puinhopen na een oorlog, en door de rouw heen, toekomst ziet: in mededogen, in mildheid en liefde. Dat is wat de rechter in Komt een paard de kroeg binnen ons uiteindelijk te vertellen heeft. Tegen die tijd heeft Grossman al alle registers van het menselijk gevoel bespeeld.' - De Standaard *****

‘Een auteur een meesterverteller noemen is een cliché. In het geval van David Grossman is het ook een onbetwistbare waarheid. Met Komt een paar de kroeg binnen gaat David Grossman op de ingeslagen weg verder: een verhaal schrijven dat zo veel emoties opwekt dat je verplicht wordt geregeld je blik af te wenden of het boek zelfs neer te leggen, zodat je adem kunt happen en je schrap kunt zetten voor een volgende confrontatie met jezelf en met de wereld om je heen. Wie liefde vindt, stoot echter onherroepelijk op afscheid en verlies. Grossman heeft altijd uitgemunt in het oproepen en het beschrijven van die onverdraaglijke waarheid. Grossman ontwikkelt een verwoestend verteltempo, bombardeert de lezer gestaag met nu een rauwe en dan weer schalkse grappen en werpt meedogenloze blikken op de meeste hartverscheurende zielenroerselen van de mens. De lezer blijft door de combinatie van pittige komedie en diepe tragedie tot het einde nagelbijtend op het puntje van zijn stoel zitten.’ – De Morgen ****1/2

'De nieuwe van Grossman gaat over een stand-up comedian, maar de schrijver zelf is een tovenaar. De magie van het vertellen van verhalen.' - Ronnie Terpstra, Boekhandel Van der Velde, Leeuwarden

'Gaandeweg weet David Grossman zijn lezers onstuitbaar mee te slepen in het verhaal. Hij ergert en ontroert, verrast en overrompelt. Wat aanvankelijk een lach-of-ik-schietconference lijkt te worden ontrolt zich tot een diepdoorleefde getuigenis van het menselijk tekort.' - Noordhollands Dagblad ****

'David Grossman voert als auteur de krachttoer uit, die hij zijn fictieve stand-upper in de mond legt. De roman, 250 bladzijden lang, is bijna uitsluitend de monoloog van de man op het podium. Hij boeit, beledigt, smeekt, grapt en grolt over het podium. Alleen de stem van de rechter onderbreekt hem soms, om de reacties van het publiek te duiden, om zijn verlies als weduwnaar en zijn verraad van de jonge Dovele te vertellen. Grossman blijft bij zijn bekende thema, het verlies van een naaste, de verwerking daarvan en hoe verder te leven. Maar deze keer heeft hij een voor hem originele verpakking gevonden.' - Cobra.be

'Komt een paard de kroeg binnen is opnieuw een meesterstuk van Grossman, een vormtechnisch wonder. Laat u door de voor de Nederlandse markt wellicht wat carnavaleske titel niet misleiden. Of wel, er valt in deze roman in elk geval genoeg te (grim)lachen.' - Literatuurplein.nl

‘Ik weet niet hoe Grossman ’m dat geflikt heeft, maar hij heeft dit hartverscheurende verhaal verpakt in een flitsende Hebreeuwse stand-upcomedy. Maar vooral: het is ontzettend spannend.’ – Ruben Verhasselt, vertaler van o.a. Grossmans werk

'Komt een paard de kroeg binnen is in romantechnisch opzicht een kunststukje van de eerste orde.' - De Groene Amsterdammer

‘David Grossman schrijft niet alleen voor zijn eigen overleven, maar ook voor dat van ons allemaal.’ – Die Zeit