Vertaald door: Hilde Pach
Paperback, 448 blz. € 12,50
ISBN: 978 90 5936 193 5

‘Een minutieuze ontleding van emoties, poëtisch verwoord. Ik herlees het om de zoveel jaar.’ – Marieke van der Pol, auteur van Voetlicht in LINDA Magazine

'Als er iemand na Robert Musil en Günter Grass van het thema jonge mensen grote en indrukwekkende literatuur heeft gemaakt, dan is het David Grossman.' – Süddeutsche Zeitung

‘Ik benijd iedereen die De uitvinder van geheimen nog ongelezen voor zich heeft.’ – The New Yorker

‘Evenals in Het zigzagkind, De stem van Tamar en Zie: liefde ook in dit boek veel internemonologen en een vaak wat eenzelvig kind in een lichtmagisch-realistische wereld.’ – B. Hummel voor NBD|Biblion

‘Voor wie houdt van introverte ontwikkelingsromans is de inhoud van De uitvinder van geheimen subliem. Jeruzalemaan de vooravond van de Zesdaagse Oorlog. Het jongetje Aharon Kleinfeld wil maar niet groeien, omdat de wereld van volwassenen er een is van liegen en listen. Hij houdt het liever bij trucs zoals die van Houdini. Aharon is ook een kind van eerste-generatie immigranten in het nieuwe Israël die proberen hun draai te vinden in het vreemde land. De generatiekloof tussen immigrantenouders en Israëlische kinderen is het belangrijkste thema van dit boek.’ – Nieuw Israëlitisch Weekblad

‘Het schrijven van fictie is voor mij het allerbelangrijkste. Het grootste deel van mijn leven breng ik door in een kamertje, geïsoleerd. Een wereld scheppend vanuit mijn verbeelding, uitsluitend metmateriaal enmensen die daarvoor relevant zijn. Daarbuiten bestaat zo veel irrelevantie die een cruciale en dramatische rol speelt in ieders leven. Daar moet je afrekenen met zo veel vertekeningen, die het werk zijn van dwaze of soms zelfs criminele mensen. Je moet er een vervuilde taal gebruiken. Als schrijver gebruik ik die taal ook, maar dan opzettelijk, om iets duidelijk te maken.’ – David Grossman geïnterviewd door Marc Reynebeau in De Standaard

‘Als we allemaal schrijvers waren, was de wereld een betere plaats. Schrijven voegt een dialogische dimensie toe aan de werkelijkheid. De kern van het schrijven is proberen te begrijpen wat een ander levend wezen ‘bezielt’. We hebben een barrière tegenover ‘de ander’ opgebouwd. Het is beter dat je gehaat wordt om de juiste redenen, dan dat je geliefd bent om de verkeerde.’ – David Grossman geïnterviewd door Guus Bauer en Peter de Rijk in De Standaard

‘Wat een magische schrijver is Grossman! En hoe betoverd raken wij als lezers!’ – La Repubblica

Recensie op NRC.nl