Angst vreet de ziel op - 2006

Vertaald door: de Bookmakers
Paperback, 192 blz. € 14,95
ISBN: 978 90 5936 027 3

'Met zulke kost kruip je niet lekker op de bank. Angst vreet de ziel op is geen leuk leesboek. Maar, en dat klinkt gek in deze zware context, het boek leest als een tierelier. Hoewel soms misselijkmakend aangrijpend, is het een groot genoegen in zulke prachtige bewoordingen te lezen over deze dwaze overlevingsoorlog om een paar vierkante kilometers. En dat komt vooral omdat Grossman ongelooflijk eerlijk zijn eigen bloed laat zien, zijn handen; kijk, dit ben ik, een mens, levend in zo'n land, waar ik niets van begrijp, maar dat ik wel doorvoel. Grossman geeft een afgewogen en persoonlijk weerwoord. Hij laat zien hoe de Palestijnen en Israëliërs, én hijzelf, zijn losgesneden van de essentie, die hij nu als een slinger om de nek van iedere lezer legt.' - Fleur Speet in Het Financieele Dagblad

'Reportages en opiniestukken van een groot Israëlitisch romancier. Voornamelijk over het Palestijns-Israëlische conflict, met grote wijsheid en grote wanhooop geschreven. Opvallend is een geroerd verslag van het bezoek van paus Johannes Paulus aan Israël en de Palestijnse gebieden.' - Trouw

'Grossmans berichten zijn altijd gebaseerd op zijn hoogstpersoonlijke ervaringen.
Hoe radicaal verandert het openbare en het persoonlijke leven als een maatschappij steeds militanter, nationalistischer en economisch instabieler wordt? En is de ziel ertegen opgewassen als elke boodschap, ieder bezoekje aan de bioscoop en werkelijk elke privé-activiteit van het gezin wordt aangevreten door existentiële vragen over veiligheid? En boven alles torent steeds weer dezelfde vraag uit: wie of wat kan deze steeds absurdere geweldsspiraal nog doorbreken?' - Het Financieele Dagblad

Artikel op Volkskrant.nl

Bespreking op Liberales.be

Recensie op Kunstencultuur.infonu.nl